Kompetencje i zadania
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Akapit nr 1 - brak tytułu
Urząd jest aparatem pomocniczym Zarządu i wykonuje zadania, które wynikają ze sprawowania przez Zarząd funkcji organu wykonawczego województwa.
Urząd realizuje zadania wynikające z pełnienia przez Marszałka funkcji:
- przewodniczącego i organizatora pracy Zarządu;
- reprezentanta województwa na zewnątrz;
- kierownika Urzędu, zwierzchnika służbowego pracowników Urzędu i kierowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych;
- organu w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału zadań i kompetencji oraz indywidualnej odpowiedzialności za ich wykonanie.
PODZIAŁ ZADAŃ I KOMPETENCJI W URZĘDZIE
MARSZAŁEK kieruje pracą Urzędu przy pomocy Wicemarszałków, Członków Zarządu, Skarbnika, Sekretarza, dyrektorów departamentów, którzy wykonują swoje obowiązki i ponoszą odpowiedzialność, stosownie do ustaleń Regulaminu. Do kompetencji Marszałka należy:
- reprezentowanie województwa na zewnątrz, a w szczególności podejmowanie przedstawicieli Rządu;
- prowadzenie polityki zagranicznej Województwa;
- przedstawianie Wojewodzie Lubuskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej, uchwał Sejmiku i Zarządu podlegających nadzorowi;
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd;
- wydawanie zarządzeń, udzielanie upoważnień i pełnomocnictw, w zakresie swoich kompetencji;
- kierowanie realizacją zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa;
- podejmowanie decyzji w sprawach z zakresu obrony cywilnej, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu;
- ustalenie regulaminu pracy Urzędu oraz innych regulaminów i instrukcji regulujących sprawy pracownicze i funkcjonowanie Urzędu;
- określanie polityki kadrowej i płacowej oraz wykonywanie obowiązków pracodawcy w Urzędzie;
- ustalanie polityki w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu oraz wyrażanie zgody na uczestnictwo w kursach i konferencjach krajowych i zagranicznych;
- uruchamianie wewnętrznych czynności nadzorczych i kontrolnych w Urzędzie;
- zapraszanie do udziału w posiedzeniach Zarządu osób, których udział w posiedzeniach uzna za wskazany;
- udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych;
- możliwość zastrzeżenia swojego podpisu na dokumentach i materiałach, do podpisania których upoważnił inne osoby.
MARSZAŁEK, WICEMARSZAŁKOWIE lub CZŁONKOWIE ZARZĄDU:
- odpowiadają za powierzony obszar spraw i w tym zakresie składają oświadczenia woli w imieniu Województwa, na zasadach ustalonych w Statucie lub stosownie do upoważnień udzielonych przez Zarząd odrębnymi uchwałami;
- w ramach spraw nadzorowanych podpisują:
- informacje i pisma kierowane do organów i jednostek administracji publicznej (rządowej i samorządowej), prokuratury, organów ścigania, radnych, posłów i senatorów RP oraz innych podmiotów i instytucji,
- materiały przedstawiane na posiedzeniach Sejmiku,
- imienne upoważnienia do przeprowadzenia zleconych kontroli w jednostkach organizacyjnych, protokoły/sprawozdania pokontrolne i zalecenia pokontrolne kierowane do jednostek organizacyjnych,
- informacje i pisma kierowane do organów kontroli zewnętrznej, w tym odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.
WICEMARSZAŁKOWIE lub CZŁONKOWIE ZARZĄDU na podstawie imiennych upoważnień Marszałka, podpisują decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych, stosownie do postanowień przepisów szczególnych.
SKARBNIK - Główny Księgowy Budżetu Województwa
- odpowiada za:
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- koordynuje i wykonuje zadania w zakresie przygotowania projektów uchwały budżetowej i jej zmian, a także projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej i jej zmian;
- prowadzi bieżącą analizę gospodarki finansowej województwa i informuje Zarząd o realizacji budżetu;
- nadzoruje wykonanie zadań określonych w ustawie o rachunkowości;
- nadzoruje i kontroluje gospodarkę finansową departamentów i jednostek organizacyjnych oraz współdziała w tym zakresie z Komisją Rewizyjną Sejmiku;
- opiniuje dokumenty, które wywołują skutki finansowe dla budżetu województwa, a w przypadkach określonych prawem składa kontrasygnatę;
- współpracuje z Regionalną Izbą Obrachunkową i Krajową Administracją Skarbową;
- kieruje pracą Departamentu Finansów;
- uczestniczy w pracach oraz obradach Zarządu i Sejmiku z głosem doradczym.
SEKRETARZ - w granicach upoważnienia udzielonego przez Marszałka - zapewnia właściwą organizację pracy Urzędu. Do zadań i kompetencji Sekretarza należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych oraz obiegiem informacji w Urzędzie;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa powszechnego i uregulowań wewnętrznych przy załatwianiu spraw w trybie postępowania administracyjnego i skargowego oraz koordynowanie wykonywania przez departamenty uchwał Sejmiku, Zarządu i zarządzeń Marszałka;
- koordynowanie działalności kontrolnej Urzędu, w tym kontroli wewnętrznej w Urzędzie;
- nadzorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych wynikających z kontroli przeprowadzonej w Urzędzie przez jednostki kontroli zewnętrznej oraz rekomendacji wynikających ze sprawozdań przedkładanych przez Audytora Wewnętrznego, w zakresie ryzyk i słabości funkcjonowania kontroli zarządczej;
- nadzór nad właściwym przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków obywateli;
- nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Urzędzie;
- rozpatrywanie skarg dotyczących pracowników Urzędu;
- kierowanie na posiedzenia Zarządu dokumentów przygotowanych przez nadzorowane departamenty, o których mowa w pkt 2 oraz nadzór nad zapewnieniem terminowego i prawidłowego przygotowania przez departamenty i inne jednostki organizacyjne materiałów na posiedzenia Zarządu i sesje Sejmiku;
- działania wynikające z upoważnień udzielonych przez Marszałka i Zarząd w zakresie funkcjonowania Urzędu;
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy departamentami Urzędu;
- wdrażanie nowych zasad i technik zarządzania;
- sprawowanie nadzoru nad organizacją systemu kontroli zarządczej w Urzędzie, w tym nad skutecznością działania tego systemu i prawidłowością wykorzystania sygnałów pochodzących z prowadzonych działań kontrolnych;
- prowadzenie innych zadań z zakresu kierowania Urzędem powierzonych przez Marszałka;
- koordynowanie w imieniu Marszałka działań związanych z funkcjonowaniem Systemu Zarządzani Jakością.
W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia przez Sekretarza obowiązków służbowych, w zakres praw i obowiązków Sekretarza wstępuje Zastępca Dyrektora Departamentu Organizacyjno-Prawnego, w zakresie określonym w Regulaminie i zarządzeniach Marszałka oraz w ramach upoważnienia udzielonego przez Marszałka.
DYREKTORZY DEPARTAMENTÓW:
- obowiązki i odpowiedzialność dyrektorów departamentów w zakresie zadań merytorycznych:
- przy załatwianiu spraw odpowiadają za przestrzeganie zasad: praworządności, terminowości i rzetelności,
- inicjują podjęcie uchwał i wydawanie oraz aktualizację niezbędnych aktów Sejmiku, Zarządu i Marszałka, w sprawach należących do departamentu,
- uczestniczą w posiedzeniach Sejmiku oraz przygotowują projekty odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych,
- podpisują pod względem merytorycznym przekazywane do realizacji dyspozycje finansowe, w ramach części budżetu województwa przypisanej departamentowi,
- na zasadach określonych w § 35 wnioskują o udzielenie, zmianę lub odwołanie upoważnienia do załatwiania spraw należących do kompetencji Marszałka lub Zarządu, pracownikom Urzędu (w tym kadrze kierowniczej), kierownikom lub - w przypadkach określonych przepisami prawa - pracownikom nadzorowanych jednostek organizacyjnych określonych w załączniku Nr 2 do Regulaminu,
- przy załatwianiu spraw przez departament i nadzorowane jednostki organizacyjne dbają o przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych, a w razie jej naruszenia podejmują działania określone prawem,
- sprawują formalny i merytoryczny nadzór nad zakresem i sposobem publikowania w BIP informacji posiadanych lub wytwarzanych przez departament, w tym informacji których obowiązek publikacji w BIP wynika z odrębnych przepisów;
- dyrektor jako organizator pracy w departamencie:
- odpowiada za wyniki pracy departamentu, sprawne i prawidłowe jego funkcjonowanie, rzetelne wypełnianie przez podległych pracowników obowiązków służbowych, przestrzeganie przez nich ustalonego porządku i dyscypliny pracy,
- ustala zarządzeniem wewnętrznym organizację pracy departamentu, z zastrzeżeniem pkt 7, a w szczególności:
- podział czynności pomiędzy kadrę kierowniczą departamentu, w tym zakres uprawnień i kompetencji zastępców dyrektora,
- wykaz imienny osób i stanowisk w poszczególnych komórkach organizacyjnych departamentu, ze wskazaniem charakteru stanowiska (stanowisko do spraw…), z zastrzeżeniem, że ujęcie wolnych stanowisk (wakatów) w zarządzeniu wewnętrznym możliwe jest po wyrażeniu zgody przez Marszałka za pośrednictwem właściwego merytorycznie Członka Zarządu/Sekretarza/Skarbnika,
- zadania komórek organizacyjnych,
- zadania i obowiązki wspólne: kierowników wydziałów i pracowników,
- obieg i punkty zatrzymania korespondencji i dokumentacji,
- nie później niż 30 dni od zatrudnienia nowego pracownika (w tym zatrudnionego na stanowisku kierowniczym) ustala opis stanowiska pracy, określony odrębnym zarządzeniem Marszałka;
- wydają decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych oraz podpisują korespondencję, w ramach imiennych upoważnień, udzielonych odpowiednio przez Marszałka lub Zarząd;
- sprawują nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi, stosownie do podziału zawartych w załączniku Nr 2 do Regulaminu, w tym m.in. odpowiadają za:
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych, w tym m.in. poprzez:
- nadzór nad wprowadzeniem przez kierowników nadzorowanych jednostek organizacyjnych systemu kontroli zarządczej w tych jednostkach,
- przeprowadzanie kontroli funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych, zgodnie z planem kontroli,
- objęcie w każdym roku nadzorowanych jednostek organizacyjnych kontrolą finansową w zakresie realizacji, określonych uchwałą budżetową, dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetu Województwa;
- opiniowanie spraw wynikających ze stosunku pracy kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, a dotyczących w szczególności:
- planów urlopów,
- wykorzystania urlopu wypoczynkowego, w tym urlopu zaległego, w terminie wskazanym we wniosku,
- urlopu bezpłatnego i urlopu wychowawczego w terminie wskazanym we wniosku,
- innych zwolnień od pracy wynikających z przepisów prawa, w szczególności z Kodeksu pracy i aktów wykonawczych,
- nagradzania i udzielania kar;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych, w tym m.in. poprzez:
- w przypadku zmiany aktów prawnych dotyczących działalności merytorycznej departamentu, zaleceń organów kontroli zewnętrznej w zakresie objętym Regulaminem lub innego uzasadnionego powodu, zobowiązany jest wystąpić z wnioskiem do Departamentu Organizacyjno-Prawnego o dokonanie zmiany Regulaminu, w terminie do 30 dni od ukazania się aktu. Szczegółowe zasady postępowania określa udokumentowana procedura Systemu Zarządzania Jakością;
- zobowiązany jest - w terminie 14 dni - dokonać zmiany zarządzenia wewnętrznego ustalającego organizację oraz podział zadań i kompetencji w departamencie, jeśli zmiana Regulaminu dotyczyła działalności merytorycznej departamentu, z zastrzeżeniem pkt. 7. Jeden oryginał zarządzenia należy niezwłocznie przekazać do Departamentu Organizacyjno-Prawnego, drugi egzemplarz oryginału zarządzenia pozostawia się w aktach departamentu;
- ustalone przez dyrektora departamentu zarządzenie wewnętrzne, o którym mowa w pkt 2 lit. b - przed podaniem do wiadomości pracowników departamentu - wymaga pisemnego zatwierdzenia przez właściwego merytorycznie Członka Zarządu/Sekretarza, stosownie do podziału zadań i kompetencji określonego w załączniku Nr 4 do Regulaminu, a w przypadku departamentów, które nadzoruje Marszałek za pośrednictwem Sekretarza - zatwierdzenia przez Sekretarza;
- zobowiązany jest w terminie do 7 stycznia każdego roku wydać tekst jednolity zarządzenia wewnętrznego ustalającego organizację pracy oraz podział zadań i kompetencji departamentu wg stanu na 1 stycznia danego roku.
GEODETA WOJEWÓDZTWA wykonuje zadania powierzone Marszałkowi przepisami szczególnymi w zakresie geodezji i kartografii, kieruje Departamentem Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego oraz sprawuje nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi stosownie do podziału zawartego w załączniku Nr 2 do Regulaminu. Odpowiedzialny jest za właściwą realizację zadań określonych dla Marszałka ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne, z zakresu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.
GEOLOG WOJEWÓDZKI wykonuje zadania powierzone - przepisami szczególnymi - Marszałkowi, jako organowi administracji geologicznej. Działa w Departamencie Rolnictwa, Zasobów Naturalnych, Rybactwa i Rozwoju Wsi oraz jako Kierownik Wydziału Geologii jest odpowiedzialny za właściwą realizację zadań określonych dla samorządu województwa ustawą Prawo geologiczne i górnicze, jako zadania z zakresu administracji rządowej.
DYREKTOR BIURA AUDYTU, KONTROLI I NADZORU WŁAŚCICIELSKIEGO - AUDYTOR WEWNĘTRZNY wykonuje zadania audytu wewnętrznego, stanowiące niezależną i obiektywną działalność, której celem jest wspieranie Marszałka w realizowaniu celów i zadań poprzez:
- dokonywanie systematycznej oceny kontroli zarządczej, w szczególności, co do jej adekwatności, skuteczności i efektywności,
- realizację czynności doradczych.
Dyrektor Biura Audytu, Kontroli i Nadzoru Właścicielskiego - Audytor Wewnętrzny w zakresie audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio Marszałkowi.
DYREKTOR BIURA - PEŁNOMOCNIK DS. OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz kieruje pracą Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego, które pełni funkcję Pionu Ochrony Urzędu. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie zapewnienia przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych podlega bezpośrednio Marszałkowi.
KOORDYNATOR ZESPOŁU ds. BHP i Ppoż. odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów prawnych i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w Urzędzie, kieruje pracą Zespołu ds. BHP i Ppoż. W zakresie zadań określonych przepisami prawa dla służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów ochrony przeciwpożarowej, Koordynator Zespołu ds. BHP i Ppoż. podlega Sekretarzowi.
Ilekroć jest mowa powyżej o:
- Sejmiku - należy przez to rozumieć Sejmik Województwa Lubuskiego;
- Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Województwa Lubuskiego;
- Marszałku - należy przez to rozumieć Marszałka Województwa Lubuskiego;
- Wicemarszałku - należy przez to rozumieć Wicemarszałka Województwa Lubuskiego;
- Członku Zarządu - należy przez to rozumieć Członka Zarządu Województwa Lubuskiego;
- Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Województwa Lubuskiego, który jest głównym księgowym budżetu Województwa;
- Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Województwa Lubuskiego;
- Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze;
- Departamencie - należy przez to rozumieć największą komórkę organizacyjną w Urzędzie Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze oraz inną samodzielną komórkę równorzędną, taką jak Gabinet, Biuro;
- Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze.
Pobierz dane XML Tytuł nie wyświetlany dla informacji Drukuj informację Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Marszałkowski |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Grażyna Prządka |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2012-04-07 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Grażyna Prządka |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2012-04-07 16:33:18 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Grażyna Prządka |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2012-04-07 16:35:58 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Grażyna Prządka |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2020-02-24 13:48:50 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 53550 raz(y) |