ˆ

Informacja o województwie

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Informacje ogólne

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-02 08:24:43 przez Zasilenie Danymi

Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd

Status prawny Województwa Lubuskiego określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z późn. zm.).
Województwo ma osobowość prawną, a samodzielność województwa podlega ochronie sądowej.
 
Ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut województwa, uchwalony po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.

Samorząd Województwa jest regionalną wspólnotą samorządową. Do zakresu działania Samorządu Województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
 
Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy. Organy samorządu województwa nie stanowią wobec powiatu i gminy organów nadzoru lub kontroli oraz nie są organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym.
Samorząd województwa: - wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
  • dysponuje mieniem wojewódzkim,
  • prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.
Województwo może zawierać z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych.

Województwa mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.

Województwa mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym również z gminami i powiatami. Do stowarzyszeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855), z tym że dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 założycieli.
 
Samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa.
 
Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie:
  1. edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego,
  2. promocji i ochrony zdrowia,
  3. kultury i ochrony jej dóbr,
  4. pomocy społecznej,
  5. polityki prorodzinnej,
  6. modernizacji terenów wiejskich,
  7. zagospodarowania przestrzennego,
  8. ochrony środowiska,
  9. gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych,
  10. transportu zbiorowego i dróg publicznych,
  11. kultury fizycznej i turystyki,
  12. ochrony praw konsumentów,
  13. obronności,
  14. bezpieczeństwa publicznego,
  15. przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
Niezwykle ważnym zadaniem samorządu województwa jest określanie strategii rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele:
  1. pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a także pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości lokalnej,
  2. pobudzanie aktywności gospodarczej,
  3. podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa,
  4. zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń,
  5. kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.
Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się:
  1. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy,
  2. utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim,
  3. pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej,
  4. wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli,
  5. racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
  6. wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu technologicznego oraz innowacji,
  7. wspieranie rozwoju kultury oraz ochrona i racjonalne wykorzystywanie dziedzictwa kulturowego,
  8. promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa.
Strategia rozwoju województwa jest realizowana poprzez programy wojewódzkie. Samorząd województwa może w związku z realizacją strategii rozwoju województwa:
  • występować o wsparcie ze środków budżetu państwa na realizację zadań zawartych w programach wojewódzkich,
  • zawierać kontrakt wojewódzki z Radą Ministrów na podstawie odrębnej ustawy.
Samorząd województwa, przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z:
  1. jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz z samorządem gospodarczym i zawodowym,
  2. administracją rządową, szczególnie z wojewodą,
  3. innymi województwami,
  4. organizacjami pozarządowymi,
  5. szkołami wyższymi i jednostkami naukowo-badawczymi.
Wykonując ww. zadania samorząd województwa może również współpracować z organizacjami międzynarodowymi i regionami innych państw, zwłaszcza sąsiednich.
W sferze użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także może przystępować do takich spółek. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, jeżeli działalność spółek polega na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących rozwojowi województwa.
 
Organami samorządu województwa są:
1) sejmik województwa - organ stanowiący i kontrolny,
2) zarząd województwa - organ wykonawczy.
 
Działalność organów województwa jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów województwa obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje sejmiku województwa i posiedzenia jego komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów województwa i komisji sejmiku województwa.
 
Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut województwa.
« powrót do poprzedniej strony