ˆ

Strategia Polityki Społecznej

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Strategia Polityki Społecznej Województwa Lubuskiego na lata 2005-2013

Informacja ogłoszona dnia 2012-04-04 15:43:04 przez Zasilenie Danymi, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

Sejmik Województwa Lubuskiego uchwalił w dniu 25 kwietnia 2005 r. Strategię Polityki Społecznej Województwa Lubuskiego na lata 2005-2013.
 
Strategia polityki społecznej w województwie lubuskim na lata 2005 – 2013 jest dokumentem, którego przyjęcie jest ustawowym obowiązkiem samorządu województwa, wynikającym z art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Określając horyzont czasowy strategii do 2013 roku brano pod uwagę okres realizacji projektowanej Strategii Polityki Społecznej Państwa (na lata 2007 – 2013). W latach tych odczuwane będą społeczne efekty wzrostu zatrudnienia na skutek industrializacji kraju, dokończona zostanie reforma systemu ubezpieczeń społecznych oraz zmodyfikowany system zabezpieczeń społecznych. W perspektywie okres ten pozwoli na osiągnięcie europejskich standardów socjalnych. Należy dodać również, że planowane w tym okresie wejście Polski do strefy euro wiązać się będzie ze zrównoważeniem budżetu państwa, a co za tym idzie - z głęboką racjonalizacją wydatkowania środków na cele społeczne.
 
Prace nad strategią zainicjowane zostały uchwałą nr XII/92/2003 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 2 grudnia 2003 r. w sprawie zasad, trybu i harmonogramu opracowania strategii integracji i polityki społecznej Województwa Lubuskiego oraz uchwałą nr XIX/138/2004 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 24 maja 2004 r. zmieniającą uchwałę w sprawie zasad, trybu i harmonogramu opracowania strategii integracji i polityki społecznej.
 
Podstawą formułowania strategii jest Diagnoza Społeczna Województwa Lubuskiego z września 2004 r., która zdefiniowała problemy społeczne i ich przyczyny, określiła grupy społeczne zagrożone marginalizacją i wykluczeniem społecznym, a także zasoby infrastruktury społecznej służącej zaspokajaniu potrzeb społecznych, rozwiązywaniu problemów społecznych oraz reintegracji społecznej. Opracowaniem Diagnozy Społecznej… zajął się zespół roboczy, w skład którego weszli pracownicy Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze i jednostek podległych samorządowi województwa (Wojewódzki Urząd Pracy i Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnień i Współuzależnienia – w Zielonej Górze).
 
Prace nad projektem wojewódzkiej strategii polityki społecznej powierzone zostały zespołowi redakcyjnemu, którego skład ustalił Zarząd Województwa Lubuskiego w dniu 27 lipca 2004 roku. Obok pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze i jednostek podległych samorządowi województwa, do zespołu włączono przedstawicieli gminnych i powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej (ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, domy pomocy społecznej), członków organizacji pozarządowych działających w obszarze pomocy społecznej, niepełnosprawności i profilaktyki społecznej, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej oraz ekspertów zewnętrznych (Urząd Statystyczny w Zielonej Górze, Lubuski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Zielonej Górze, ekspert z zakresu organizacji pomocy społecznej).
 
W ramach uspołecznienia prac nad wojewódzką strategią polityki społecznej wystąpiono do organizacji pozarządowych działających w obszarze pomocy społecznej, rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a także do wszystkich gmin i powiatów województwa lubuskiego oraz Wojewody Lubuskiego o nadesłanie propozycji kierunków i celów działania, które powinny zostać uwzględnione w strategii.
 
Podstawowym dokumentem określającym główne kierunki polityki społecznej na obszarze Unii Europejskiej i wpływającym na kształt strategii regionalnej jest Strategia Lizbońska. Określa ona cztery priorytety prowadzenia polityki społecznej:
1.dostęp do zatrudnienia oraz do środków finansowych, praw, dóbr i usług;
2.zapobieganie ryzyku wykluczenia;
3.pomoc najbardziej zagrożonym;
4.mobilizacja wszystkich właściwych instytucji.
 
Zauważyć należy, że kierunki działań samorządu w zakresie umożliwienia dostępu do zatrudnienia poprzez działanie instrumentami rynku pracy zawarte są w Lubuskiej Strategii Zatrudnienia i Przeciwdziałania Skutkom Bezrobocia. Strategia polityki społecznej zajmuje się problematyką dostępu do pracy w szerszym cywilizacyjnym kontekście. Również problematyka zabezpieczenia społecznego, będąca w gestii polityki państwa, nie była przedmiotem naszych rozważań.Za podstawowy priorytet polityki społecznej województwa uznajemy wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży. W obliczu przewidywanego starzenia się populacji niezbędne jest wykorzystanie potencjału młodego pokolenia. Podstawowym zadaniem jest praca na rzecz prawidłowego funkcjonowania rodziny, która umożliwi rozwój dzieci i młodzieży ku niezależności życiowej. Inną sferą polityki jest zapewnienie równego dostępu do edukacji i kultury dzieciom i młodzieży ze środowisk ubogich. Również dzieci i młodzież niepełnosprawna napotyka na różnego typu ograniczenia. Skutki destrukcji systemu społecznego koncentrują się szczególnie na młodym pokoleniu. Niezwykle istotnym zadaniem jest prowadzenie profilaktyki zdrowotnej, promocji zdrowego stylu życia, nauki odnajdywania się w rzeczywistości.
 
Drugim priorytetem regionalnej polityki społecznej jest zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób i rodzin ubogich, objętych bezrobociem oraz ich integracja ze społeczeństwem. Zakres wykluczenia, jego koszty społeczne i materialne są nie do udźwignięcia przez społeczeństwo. Dlatego też polityka społeczna służyć powinna zmniejszaniu tego zjawiska. Odnosimy się do sytuacji osób niepełnosprawnych w kontekście likwidacji różnego typu ograniczeń, do osób uzależnionych i ich rodzin w kontekście pokonania skutków uzależnienia i ich integracji ze społeczeństwem. Racjonalne wykorzystanie środków na przeciwdziałanie wykluczeniu wymagać będzie zidentyfikowania grup wysokiego ryzyka, co pozwoli na prowadzenie efektywnych programów profilaktycznych.
 
Istniejący system wsparcia społecznego jest dobrą podstawą do wprowadzania nowych rozwiązań systemowych, aktywizujących klientów pomocy społecznej i zapewniających efektywne formy pomocy. Doskonalenie sytemu wsparcia społecznego jest kolejnym priorytetem strategii regionalnej. Istniejąca infrastruktura i zasoby kadrowe pozwolą na sprostanie wyzwaniom demograficznym – starzenie się populacji, jak i prowadzenie reintegracji i aktywizacji społecznej.
 
Samorząd województwa winien inspirować społeczność regionu do kreowania i realizacji polityki społecznej. Wspieranie społeczeństwa obywatelskiego poprzez m.in. wyzwolenie aktywności społecznej pozwoli na rozwiązywanie różnego typu problemów w środowisku lokalnym. W ramach tych działań zajmować się należy problematyką przestrzegania praw obywatelskich i przeciwdziałania dyskryminacji. Ubóstwo, wykluczenie społeczne jest często źródłem występowania dyskryminacji i nietolerancji.
 
Działania w ramach realizacji strategii polityki społecznej województwa lubuskiego na lata 2005-2013 podejmowane będą w myśl zasady przestrzegania równości płci, oznaczającej, że ludzie mogą w sposób wolny rozwijać osobiste zdolności i dokonywać wyborów bez ograniczeń społeczno-kulturowych oraz że odmienne zachowania, ambicje i potrzeby kobiet i mężczyzn są traktowane i oceniane w oparciu o zasadę równości.
 
Priorytety zgodne są z rekomendacjami sformułowanymi w następujących dokumentach określających politykę społeczną państwa:
•Strategia Polityki Społecznej 2002-2005. Praca i zabezpieczenia społeczne;
•Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski do 2010 r.;
•Projekcie Strategii Polityki Społecznej na lata 2007 – 2013.
 
Główne cele strategiczne ujęte zostały w strategii rozwoju województwa lubuskiego do roku 2020, a sama strategia polityki społecznej stanowić będzie jej integralną część.
 
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Marszałkowski
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Mikołaj Radziński
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2012-04-04
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Mikołaj Radziński
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-04-04 13:38:19
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-04-04 15:43:04
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2014-05-06 12:17:52
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2152 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony