Kompetencje i zadania
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Kompetencje i zadania
Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd
Urząd jest aparatem pomocniczym Zarządu i wykonuje zadania, które wynikają ze sprawowania przez Zarząd funkcji organu wykonawczego województwa.
Urząd realizuje zadania wynikające z pełnienia przez Marszałka funkcji:
1) przewodniczącego i organizatora pracy Zarządu,
2) reprezentanta województwa na zewnątrz,
3) kierownika Urzędu, zwierzchnika służbowego pracowników Urzędu i kierowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych,
4) organu w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału zadań
i kompetencji oraz indywidualnej odpowiedzialności za ich wykonanie.
PODZIAŁ ZADAŃ I KOMPETENCJI W URZĘDZIE MARSZAŁKOWSKIM WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO W ZIELONEJ GÓRZE:
MARSZAŁEK kieruje pracą Urzędu przy pomocy wicemarszałków, członków Zarządu, Skarbnika, Sekretarza, dyrektorów departamentów, którzy wykonują swoje obowiązki i ponoszą odpowiedzialność, stosownie do ustaleń Regulaminu. Do kompetencji Marszałka należy:
1) reprezentowanie województwa na zewnątrz, a w szczególności podejmowanie przedstawicieli Rządu,
2) prowadzenie polityki zagranicznej Województwa,
3) przedstawianie Wojewodzie Lubuskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej, uchwał Sejmiku
i Zarządu podlegających nadzorowi,
4) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd,
5) wydawanie zarządzeń, udzielanie upoważnień i pełnomocnictw, w zakresie swoich kompetencji,
6) udzielanie odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Skarbnika, dyrektorów departamentów oraz kierowników jednostek organizacyjnych po rozpatrzeniu skargi przez Zarząd,
7) kierowanie realizacją zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa,
8) podejmowanie decyzji w sprawach z zakresu obrony cywilnej, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu,
9) ustalenie regulaminu pracy Urzędu oraz innych regulaminów i instrukcji regulujących sprawy pracownicze i funkcjonowanie Urzędu,
10) określanie polityki kadrowej i płacowej oraz wykonywanie obowiązków pracodawcy w Urzędzie,
11) ustalanie polityki w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu oraz wyrażanie zgody na uczestnictwo w kursach i konferencjach krajowych i zagranicznych,
12) uruchamianie wewnętrznych czynności nadzorczych i kontrolnych w Urzędzie,
13) zapraszanie do udziału w posiedzeniach Zarządu osób, których udział w posiedzeniach uzna za wskazany,
14) udzielanie odpowiedzi na zapytania radnych,
15) możliwość zastrzeżenia swojego podpisu na dokumentach i materiałach, do podpisania których upoważnił inne osoby.
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA – Elżbieta Polak kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji, sprawując:
1) bezpośredni nadzór nad pracą:
- Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego,
- Departamentu Rozwoju Regionalnego,
- Gabinetu Zarządu,
- Zespołu Audytu Wewnętrznego,
2) za pośrednictwem Sekretarza Województwa – nadzór nad pracą:
- Departamentu Organizacyjno-Prawnego,
- Departamentu Administracyjno-Gospodarczego,
- Biura Sejmiku,
- Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego,
3) za pośrednictwem Skarbnika – nadzór nad pracą Departamentu Finansów.
WICEMARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA - kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:
- Departamentowi Gospodarki i Infrastruktury,
- Departamentowi Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego,
- jednostkom organizacyjnym
oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych.
WICEMARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA – Maciej Szykuła kieruje obszarem spraw, powierzonych do realizacji:
- Departamentowi Infrastruktury Społecznej,
- Departamentowi Europejskiego Funduszu Społecznego,
- jednostkom organizacyjnym
oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych.
CZŁONEK ZARZĄDU – Stanisław Tomczyszyn kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:
- Departamentowi Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju Wsi,
- Departamentowi Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich,
- jednostkom organizacyjnym
oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych.
CZŁONEK ZARZĄDU – Romuald Kreń kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:
- Departamentowi Ochrony Zdrowia,
- Departamentowi Współpracy Zagranicznej i Informacji Europejskiej,
- Departamentowi Społeczeństwa Informacyjnego i Informatyki
- jednostkom organizacyjnym
oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych.
Marszałek, Wicemarszałkowie lub Członkowie Zarządu odpowiadają za powierzony obszar spraw i w tym zakresie:
1) składają oświadczenia woli w imieniu Województwa, na zasadach ustalonych w Statucie Województwa lub stosownie do upoważnień udzielonych przez Zarząd odrębną uchwałą;
2) na podstawie imiennych upoważnień Marszałka, podpisują decyzje administracyjne
w sprawach indywidualnych, stosownie do postanowień przepisów szczególnych;
3) w ramach spraw nadzorowanych podpisują:
a) informacje i pisma kierowane do organów i jednostek administracji publicznej (rządowej
i samorządowej), NIK i prokuratury, radnych, posłów i senatorów RP oraz innych podmiotów
i instytucji,
b) odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych województwa oraz inne materiały przedstawiane na posiedzeniach Sejmiku,
c) imienne upoważnienia do przeprowadzenia zleconych kontroli w jednostkach organizacyjnych, protokoły/sprawozdania pokontrolne i zalecenia pokontrolne kierowane do jednostek organizacyjnych.
W razie braku możliwości pełnienia przez Marszałka obowiązków lub nieobecności w pracy, zastępstwo pełni jeden z Wicemarszałków lub Członek Zarządu wskazany przez Marszałka.
SKARBNIK - Główny Księgowy Budżetu Województwa:
1) koordynuje i wykonuje zadania w zakresie przygotowania projektów uchwały budżetowej,
2) prowadzi bieżącą analizę gospodarki finansowej województwa i informuje Zarząd o realizacji budżetu,
3) nadzoruje wykonanie zadań określonych w ustawie o rachunkowości,
4) nadzoruje i kontroluje gospodarkę finansową departamentów i jednostek organizacyjnych oraz współdziała w tym zakresie z Komisją Rewizyjną Sejmiku,
5) opiniuje dokumenty, które wywołują skutki finansowe, a w przypadkach określonych prawem składa kontrasygnatę,
6) współpracuje z Regionalną Izbą Obrachunkową i Urzędem Skarbowym,
7) nadzoruje pracę Departamentu Finansów i jest zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Departamentu Finansów,
8) uczestniczy w pracach oraz obradach Zarządu i Sejmiku z głosem doradczym.
SEKRETARZ - w granicach upoważnienia udzielonego przez Marszałka - zapewnia właściwą organizację pracy Urzędu oraz realizuje politykę zarządzania zasobami ludzkimi.
Do zadań i kompetencji Sekretarza należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych oraz obiegiem informacji
w Urzędzie,
2) nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa powszechnego i uregulowań wewnętrznych przy załatwianiu spraw w trybie postępowania administracyjnego i skargowego oraz koordynowanie wykonywania przez departamenty uchwał Sejmiku i Zarządu i zarządzeń Marszałka,
3) koordynowanie działalności kontrolnej urzędu, w tym kontroli wewnętrznej w Urzędzie,
4) nadzorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych wynikających z kontroli przeprowadzonej w Urzędzie przez jednostki kontroli zewnętrznej oraz rekomendacji wynikających ze sprawozdań przedkładanych przez Audytora Wewnętrznego, w zakresie ryzyk i słabości funkcjonowania kontroli zarządczej,
5) organizowanie zasad właściwego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli,
6) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Urzędzie,
7) rozpatrywanie skarg dotyczących pracowników Urzędu,
8) zapewnienie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu,
9) nadzór nad zapewnieniem terminowego i prawidłowego przygotowania przez departamenty
i inne jednostki organizacyjne materiałów na posiedzenia Zarządu i sesje Sejmiku,
10) nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i środkami budżetowymi przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania,
11) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy departamentami Urzędu,
12) wdrażanie nowych zasad i technik zarządzania, w tym działania w zakresie Systemu Zarządzania Jakością,
13) prowadzenie innych zadań z zakresu kierowania Urzędem powierzonych przez Marszałka;
14) sprawowanie nadzoru nad organizacją systemu kontroli zarządczej w Urzędzie oraz jednostkach organizacyjnych, w tym nadzoru na skutecznością działania tego systemu i prawidłowością wykorzystania sygnałów pochodzących z prowadzonych działań kontrolnych.
Sekretarz kieruje Departamentem Organizacyjno-Prawnym, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania, nadzoruje pracę:
- Departamentu Administracyjno-Gospodarczego;
- Biura Sejmiku;
- Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego;
oraz jest zwierzchnikiem służbowym dyrektorów departamentów wyżej wymienionych.
W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia przez Sekretarza obowiązków służbowych, w zakres praw i obowiązków Sekretarza wstępuje Zastępca Dyrektora Departamentu Organizacyjno-Prawnego, w ramach upoważnienia udzielonego przez Marszałka.
GEODETA WOJEWÓDZTWA wykonuje zadania powierzone Marszałkowi przepisami szczególnymi
w zakresie geodezji i kartografii, kieruje Departamentem Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami
i Planowania Przestrzennego oraz sprawuje nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi stosownie do ustaleń zawartych w załączniku nr 2. W zakresie mienia Województwa, wykonuje uchwały Sejmiku lub Zarządu w ramach posiadanych upoważnień, a w szczególności:
- zawiera umowy dotyczące nabywania i zbywania tego mienia;
- ustanawia ograniczone prawa rzeczowe na nieruchomościach;
- prowadzi sprawy w zakresie postępowania wieczysto-księgowego.
GEOLOG WOJEWÓDZKI wykonuje zadania powierzone - przepisami szczególnymi - Marszałkowi, jako organowi administracji geologicznej. Działa w Departamencie Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju Wsi oraz jako Kierownik Wydziału Geologii jest odpowiedzialny za właściwą realizację zadań określonych dla samorządu województwa ustawą Prawo geologiczne i górnicze jako zadania z zakresu administracji rządowej.
AUDYTOR WEWNĘTRZNY wykonuje audyt wewnętrzny, stanowiący niezależną i obiektywną działalność, której celem jest wspieranie Marszałka w realizacji celów i zadań poprzez:
- dokonywanie systematycznej oceny kontroli zarządczej, w szczególności co do jej adekwatności, skuteczności i efektywności,
- realizację czynności doradczych.
PEŁNOMOCNIK DS. OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz kieruje pracą Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie zapewnienia przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych podlega bezpośrednio Marszałkowi.
DYREKTORZY DEPARTAMENTÓW:
1) obowiązki i odpowiedzialność dyrektorów departamentów w zakresie zadań merytorycznych:
a) przy załatwianiu spraw odpowiadają za przestrzeganie zasad: praworządności, terminowości i rzetelności. W sprawach skomplikowanych pod względem prawnym, dyrektorzy mogą wystąpić o opinię prawną. Zapytanie wraz z aktami sprawy należy kierować drogą służbową za pośrednictwem Departamentu Organizacyjno-Prawnego,
b) inicjują podjęcie uchwał i wydawanie oraz aktualizację niezbędnych aktów Sejmiku, Zarządu
i Marszałka, w sprawach należących do departamentu,
c) uczestniczą w posiedzeniach Sejmiku oraz przygotowują projekty odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych,
d) podpisują pod względem merytorycznym przekazywane do realizacji dyspozycje finansowe, w ramach części budżetu województwa przypisanej departamentowi,
e) na zasadach określonych w § 33 wnioskują o udzielenie upoważnienia do załatwiania spraw należących do kompetencji Marszałka lub Zarządu, pracownikom Urzędu (w tym kadrze kierowniczej), kierownikom lub – w przypadkach określonych przepisami prawa -pracownikom nadzorowanych jednostek organizacyjnych określonych w załączniku Nr 2,
f) przy załatwianiu spraw przez Departament i nadzorowane jednostki organizacyjne dbają
o przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych a w razie jej naruszenia podejmują działania określone prawem,
2) dyrektor jako organizator pracy w departamencie:
a) ustala zarządzeniem wewnętrznym organizację pracy departamentu, z zastrzeżeniem pkt. 8,
a w szczególności:
-
podział czynności pomiędzy kadrę kierowniczą departamentu, w tym zakres uprawnień
i kompetencji zastępców dyrektora, - wykaz imienny osób i stanowisk w poszczególnych komórkach organizacyjnych departamentu, ze wskazaniem charakteru stanowiska (stanowisko do spraw…),
- zadania komórek organizacyjnych,
- zadania i obowiązki wspólne: kierowników wydziałów i pracowników,
- obieg i punkty zatrzymania korespondencji i dokumentacji,
b) nie później niż 30 dni od zatrudnienia nowego pracownika (w tym zatrudnionego na stanowisku kierowniczym) ustala opis stanowiska pracy, zawierający:
- wymogi kwalifikacyjne na stanowisku,
- zasady współzależności służbowej,
- zasady zwierzchnictwa stanowisk,
- zasady zastępstw na stanowiskach,
- zakres obowiązków na stanowisku pracy,
- zakres zadań powierzonych do realizacji na stanowisku,
- zakres uprawnień na stanowisku,
- zakres odpowiedzialności pracownika,
c) na zasadach określonych w § 33 wnioskuje o upoważnienie imienne zastępcy dyrektora lub pracownika do podpisywania niektórych spraw. Wniosek powinien zawierać: imię
i nazwisko, stanowisko oraz określenie spraw i wyliczenie decyzji administracyjnych, których wniosek dotyczy,
d) odpowiada za wyniki pracy departamentu, sprawne i prawidłowe jego funkcjonowanie, rzetelne wypełnianie przez podległych pracowników obowiązków służbowych, przestrzeganie przez nich ustalonego porządku i dyscypliny pracy;
3) dyrektorzy departamentów wydają decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych oraz podpisują korespondencję, w ramach imiennych upoważnień, udzielonych odpowiednio przez Marszałka lub Zarząd,
4) dyrektorzy departamentów sprawują nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi, stosownie do ustaleń zawartych w załączniku nr 2, w tym m.in. odpowiadają za:
a) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej
w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych, w tym m.in. poprzez:
- nadzór nad wprowadzeniem przez kierowników nadzorowanych jednostek organizacyjnych systemu kontroli zarządczej w tych jednostkach,
- przeprowadzanie kontroli funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych, zgodnie z planem kontroli,