Tłumacz języka migowego
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Migamy w urzędzie
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-07-03 13:24:20 przez Administrator Systemu
Akapit nr - brak tytułu
Obsługa osób niepełnosprawnych mających trudności w komunikowaniu się
Od 1 kwietnia 2012 r. obowiązuje ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Na mocy tej ustawy osoba mająca trwale lub okresowe trudności w komunikowaniu się (zwanej dalej osobą uprawnioną), podczas załatwiania swoich spraw w Urzędzie, ma prawo do:
- skorzystania z usług tłumacza języka migowego,
- załatwienia sprawy przy pomocy osoby przybranej,
- kontaktu z urzędem za pośrednictwem narzędzi współczesnej komunikacji.
Osoby niesłyszące i mające trudności w komunikowaniu się, chcąc załatwić sprawę w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze z pomocą tłumacza migowego PJM (polski język migowy), SJM (system językowo-migowy), SKOGN (sposoby komunikowania się osób głuchoniewidomych) prosimy o:
- złożenie pisemnego wniosku (wzór w załączniku) lub
- kontakt telefoniczny (poprzez inną osobę) pod telefonem 68 45 65 500.
Pisemny wniosek można dostarczyć na jeden z wybranych sposobów:
- pocztą tradycyjną na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego
Departament Organizacyjno-Prawny
ul. Podgórna 7
65-057 Zielona Góra - osobiście w sekretariacie Departamentu Organizacyjno-Prawnego (pokój nr 17) w godzinach pracy Urzędu (pon. 8.00 -16.00, wt. – pt. 7.30 – 15.30),
- mailem na adres ,
- faksem na numer 68 325 36 12.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, osoby uprawnione powinny zgłosić chęć skorzystania ze świadczenia co najmniej na 3 dni robocze przed terminem wizyty w Urzędzie (z wyjątkiem sytuacji nagłych) wraz ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się.
Korzystanie z pomocy tłumacza w Urzędzie jest bezpłatne i przeznaczone dla osób uprawnionych będących osobami niepełnosprawnymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Po dokonaniu zgłoszenia Urząd zapewni obsługę osoby uprawnionej, w terminie przez nią wyznaczonym lub z nią uzgodnionym.
W przypadku korzystania przez osoby uprawnione z pomocy tzw. osoby przybranej, czyli osoby, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw, wizyta w Urzędzie nie musi być wcześniej uzgadniana. Z pomocy osoby przybranej nie można skorzystać w przypadku załatwiania spraw wskazanych w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.