Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Kompetencje i zadania

Szczegóły informacji

Kompetencje i zadania

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-07 16:35:58 przez Zasilenie Danymi

Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd

Urząd jest aparatem pomocniczym Zarządu i wykonuje zadania, które wynikają ze sprawowania przez Zarząd funkcji organu wykonawczego województwa.

Urząd realizuje zadania wynikające z pełnienia przez Marszałka funkcji:

1)       przewodniczącego i organizatora pracy Zarządu,

2)       reprezentanta województwa na zewnątrz,

3)       kierownika Urzędu, zwierzchnika służbowego pracowników Urzędu i kierowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych,

4)       organu w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału zadań 

i kompetencji oraz indywidualnej odpowiedzialności za ich wykonanie.

 

PODZIAŁ ZADAŃ I KOMPETENCJI W URZĘDZIE MARSZAŁKOWSKIM WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO W ZIELONEJ GÓRZE:

MARSZAŁEK kieruje pracą Urzędu przy pomocy wicemarszałków, członków Zarządu, Skarbnika, Sekretarza, dyrektorów departamentów, którzy wykonują swoje obowiązki i ponoszą odpowiedzialność, stosownie do ustaleń Regulaminu. Do kompetencji Marszałka należy:

1)       reprezentowanie województwa na zewnątrz, a w szczególności podejmowanie przedstawicieli Rządu,

2)       prowadzenie polityki zagranicznej Województwa,

3)       przedstawianie Wojewodzie Lubuskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej, uchwał Sejmiku 
i Zarządu podlegających nadzorowi,

4)       wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd,

5)       wydawanie zarządzeń, udzielanie upoważnień i pełnomocnictw, w zakresie swoich kompetencji,

6)       udzielanie odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Skarbnika, dyrektorów departamentów oraz kierowników jednostek organizacyjnych po rozpatrzeniu skargi przez Zarząd,

7)       kierowanie realizacją zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa,

8)       podejmowanie decyzji w sprawach z zakresu obrony cywilnej, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu,

9)       ustalenie regulaminu pracy Urzędu oraz innych regulaminów i instrukcji regulujących sprawy pracownicze i funkcjonowanie Urzędu,

10)   określanie polityki kadrowej i płacowej oraz wykonywanie obowiązków pracodawcy w Urzędzie,

11)   ustalanie polityki w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu oraz wyrażanie zgody na uczestnictwo w kursach i konferencjach krajowych i zagranicznych,

12)   uruchamianie wewnętrznych czynności nadzorczych i kontrolnych w Urzędzie,

13)   zapraszanie do udziału w posiedzeniach Zarządu osób, których udział w posiedzeniach uzna za wskazany,

14)   udzielanie odpowiedzi na zapytania radnych,

15)   możliwość zastrzeżenia swojego podpisu na dokumentach i materiałach, do podpisania których upoważnił inne osoby.

MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA – Elżbieta Polak kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji, sprawując:

1)       bezpośredni nadzór nad pracą:

  • Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego,
  • Departamentu Rozwoju Regionalnego,
  • Gabinetu Zarządu,
  • Zespołu Audytu Wewnętrznego,

2)       za pośrednictwem Sekretarza Województwa – nadzór nad pracą:

  • Departamentu Organizacyjno-Prawnego,
  • Departamentu Administracyjno-Gospodarczego,
  • Biura Sejmiku,
  • Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego,

3)       za pośrednictwem Skarbnika – nadzór nad pracą Departamentu Finansów.

WICEMARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA - kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:

  • Departamentowi Gospodarki i Infrastruktury,
  • Departamentowi Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego,
  • jednostkom organizacyjnym

oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych
WICEMARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA – Maciej Szykuła kieruje obszarem spraw, powierzonych do realizacji:

  • Departamentowi Infrastruktury Społecznej,
  • Departamentowi Europejskiego Funduszu Społecznego,
  • jednostkom organizacyjnym

oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych
CZŁONEK ZARZĄDU – Stanisław Tomczyszyn kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:

  • Departamentowi Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju Wsi,
  • Departamentowi Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  • jednostkom organizacyjnym

oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych
CZŁONEK ZARZĄDU – Romuald Kreń kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:

  • Departamentowi Ochrony Zdrowia,
  • Departamentowi Współpracy Zagranicznej i Informacji Europejskiej,
  • Departamentowi Społeczeństwa Informacyjnego i Informatyki
  • jednostkom organizacyjnym

oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych.

Marszałek, Wicemarszałkowie lub Członkowie Zarządu odpowiadają za powierzony obszar spraw i w tym zakresie:

1)       składają oświadczenia woli w imieniu Województwa, na zasadach ustalonych w Statucie Województwa lub stosownie do upoważnień udzielonych przez Zarząd odrębną uchwałą;

2)       na podstawie imiennych upoważnień Marszałka, podpisują decyzje administracyjne 
w sprawach indywidualnych, stosownie do postanowień przepisów szczególnych;

3)       w ramach spraw nadzorowanych podpisują:

a)    informacje i pisma kierowane do organów i jednostek administracji publicznej (rządowej 
i samorządowej), NIK i prokuratury, radnych, posłów i senatorów RP oraz innych podmiotów 
i instytucji,

b)    odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych województwa oraz inne materiały przedstawiane na posiedzeniach Sejmiku,

c)    imienne upoważnienia do przeprowadzenia zleconych kontroli w jednostkach organizacyjnych, protokoły/sprawozdania pokontrolne i zalecenia pokontrolne kierowane do jednostek organizacyjnych.

W razie braku możliwości pełnienia przez Marszałka obowiązków lub nieobecności w pracy, zastępstwo pełni jeden z Wicemarszałków lub Członek Zarządu wskazany przez Marszałka.

 

SKARBNIK - Główny Księgowy Budżetu Województwa:

1)    koordynuje i wykonuje zadania w zakresie przygotowania projektów uchwały budżetowej,

2)    prowadzi bieżącą analizę gospodarki finansowej województwa i informuje Zarząd o realizacji budżetu,

3)    nadzoruje wykonanie zadań określonych w ustawie o rachunkowości,

4)    nadzoruje i kontroluje gospodarkę finansową departamentów i jednostek organizacyjnych oraz współdziała w tym zakresie z Komisją Rewizyjną Sejmiku,

5)    opiniuje dokumenty, które wywołują skutki finansowe, a w przypadkach określonych prawem składa kontrasygnatę,

6)    współpracuje z Regionalną Izbą Obrachunkową i Urzędem Skarbowym,

7)    nadzoruje pracę Departamentu Finansów i jest zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Departamentu Finansów,

8)    uczestniczy w pracach oraz obradach Zarządu i Sejmiku z głosem doradczym.

SEKRETARZ - w granicach upoważnienia udzielonego przez Marszałka - zapewnia właściwą organizację pracy Urzędu oraz realizuje politykę zarządzania zasobami ludzkimi.

Do zadań i kompetencji Sekretarza należy w szczególności:

1)    sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych oraz obiegiem informacji 
w Urzędzie,

2)    nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa powszechnego i uregulowań wewnętrznych przy załatwianiu spraw w trybie postępowania administracyjnego i skargowego oraz koordynowanie wykonywania przez departamenty uchwał Sejmiku i Zarządu i zarządzeń Marszałka,

3)    koordynowanie działalności kontrolnej urzędu, w tym kontroli wewnętrznej w Urzędzie,

4)    nadzorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych wynikających z kontroli przeprowadzonej w Urzędzie przez jednostki  kontroli zewnętrznej oraz rekomendacji wynikających ze sprawozdań przedkładanych przez Audytora Wewnętrznego, w zakresie ryzyk i słabości funkcjonowania kontroli zarządczej,

5)    organizowanie zasad właściwego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli,

6)    nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Urzędzie,

7)    rozpatrywanie skarg dotyczących pracowników Urzędu,

8)    zapewnienie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu,

9)    nadzór nad zapewnieniem terminowego i prawidłowego przygotowania przez departamenty 
i inne jednostki organizacyjne materiałów na posiedzenia Zarządu i sesje Sejmiku,

10)     nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i środkami budżetowymi przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania,

11)     rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy departamentami Urzędu,

12)     wdrażanie nowych zasad i technik zarządzania, w tym działania w zakresie Systemu Zarządzania Jakością,

13)     prowadzenie innych zadań z zakresu kierowania Urzędem powierzonych przez Marszałka;

14)     sprawowanie nadzoru nad organizacją systemu kontroli zarządczej w Urzędzie oraz jednostkach organizacyjnych, w tym nadzoru na skutecznością działania tego systemu i prawidłowością  wykorzystania sygnałów pochodzących z prowadzonych działań kontrolnych.

 

Sekretarz kieruje Departamentem Organizacyjno-Prawnym, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania, nadzoruje pracę:

  • Departamentu Administracyjno-Gospodarczego;
  • Biura Sejmiku;
  • Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego;

oraz jest zwierzchnikiem służbowym dyrektorów departamentów wyżej wymienionych.

W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia przez Sekretarza obowiązków służbowych, w zakres praw i obowiązków Sekretarza wstępuje Zastępca Dyrektora Departamentu Organizacyjno-Prawnego, w  ramach upoważnienia udzielonego przez Marszałka.

 

GEODETA WOJEWÓDZTWA wykonuje zadania powierzone Marszałkowi przepisami szczególnymi 
w zakresie geodezji i kartografii, kieruje Departamentem Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami 
i Planowania Przestrzennego oraz sprawuje nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi stosownie do ustaleń zawartych w załączniku nr 2. W zakresie mienia Województwa, wykonuje uchwały Sejmiku lub Zarządu w ramach posiadanych upoważnień, a w szczególności:

  • zawiera umowy dotyczące nabywania i zbywania tego mienia;
  • ustanawia ograniczone prawa rzeczowe na nieruchomościach;
  • prowadzi sprawy w zakresie postępowania wieczysto-księgowego.

GEOLOG WOJEWÓDZKI wykonuje zadania powierzone - przepisami szczególnymi - Marszałkowi, jako organowi administracji geologicznej. Działa w Departamencie Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju Wsi oraz jako Kierownik Wydziału Geologii jest odpowiedzialny za właściwą realizację zadań określonych dla samorządu województwa ustawą Prawo geologiczne i górnicze jako zadania z zakresu administracji rządowej.

 

AUDYTOR WEWNĘTRZNY wykonuje audyt  wewnętrzny, stanowiący  niezależną i obiektywną działalność, której celem jest wspieranie Marszałka  w realizacji celów i zadań poprzez:

  • dokonywanie systematycznej oceny kontroli zarządczej, w szczególności co do jej adekwatności, skuteczności i efektywności,
  • realizację czynności doradczych.

PEŁNOMOCNIK DS. OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz kieruje pracą Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie zapewnienia przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych podlega bezpośrednio Marszałkowi.

 

DYREKTORZY DEPARTAMENTÓW:

1)    obowiązki i odpowiedzialność dyrektorów departamentów w zakresie zadań merytorycznych:

a)    przy załatwianiu spraw odpowiadają za przestrzeganie zasad: praworządności, terminowości i rzetelności. W sprawach skomplikowanych pod względem prawnym, dyrektorzy mogą wystąpić o opinię prawną. Zapytanie wraz z aktami sprawy należy kierować drogą służbową za pośrednictwem Departamentu Organizacyjno-Prawnego,

b)    inicjują podjęcie uchwał i wydawanie oraz aktualizację niezbędnych aktów Sejmiku, Zarządu
i Marszałka, w sprawach należących do departamentu,

c)    uczestniczą w posiedzeniach Sejmiku oraz przygotowują projekty odpowiedzi na interpelacje, zapytania  i wnioski radnych,

d)    podpisują pod względem merytorycznym przekazywane do realizacji dyspozycje finansowe, w ramach części budżetu województwa przypisanej departamentowi,

e)    na zasadach określonych w § 33 wnioskują o udzielenie upoważnienia do załatwiania spraw należących do kompetencji Marszałka lub Zarządu, pracownikom Urzędu (w tym kadrze kierowniczej), kierownikom lub – w przypadkach określonych przepisami prawa -pracownikom nadzorowanych jednostek organizacyjnych określonych w załączniku Nr 2,

f)      przy załatwianiu spraw przez Departament i nadzorowane jednostki organizacyjne dbają
o przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych a w razie jej naruszenia podejmują działania określone prawem,

2)    dyrektor jako organizator pracy w departamencie:

a)  ustala zarządzeniem wewnętrznym organizację pracy departamentu, z zastrzeżeniem pkt. 8, 
a w szczególności:

  • podział czynności pomiędzy kadrę kierowniczą departamentu, w tym zakres uprawnień 
    i kompetencji zastępców dyrektora,
  • wykaz imienny osób i stanowisk w poszczególnych komórkach organizacyjnych departamentu, ze wskazaniem charakteru stanowiska (stanowisko do spraw…),
  • zadania komórek organizacyjnych,
  • zadania i obowiązki wspólne: kierowników wydziałów i pracowników,
  • obieg i punkty zatrzymania korespondencji i dokumentacji,

b)    nie później niż 30 dni od zatrudnienia nowego pracownika (w tym zatrudnionego na stanowisku kierowniczym) ustala opis stanowiska pracy, zawierający:

  • wymogi kwalifikacyjne na stanowisku,
  • zasady współzależności służbowej,
  • zasady zwierzchnictwa stanowisk,
  • zasady zastępstw na stanowiskach,
  • zakres obowiązków na stanowisku pracy,
  • zakres zadań powierzonych do realizacji na stanowisku,
  • zakres uprawnień na stanowisku,
  • zakres odpowiedzialności pracownika,

c)  na zasadach określonych w  § 33 wnioskuje o upoważnienie imienne zastępcy dyrektora lub pracownika do podpisywania niektórych spraw. Wniosek powinien zawierać: imię 
i nazwisko, stanowisko oraz określenie spraw i wyliczenie decyzji administracyjnych, których wniosek dotyczy,

d)  odpowiada za wyniki pracy departamentu, sprawne i prawidłowe jego funkcjonowanie, rzetelne wypełnianie przez podległych pracowników obowiązków służbowych, przestrzeganie przez nich ustalonego porządku i dyscypliny pracy;

3)    dyrektorzy departamentów wydają decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych oraz podpisują korespondencję, w ramach imiennych upoważnień, udzielonych  odpowiednio przez Marszałka lub Zarząd,

4)    dyrektorzy departamentów sprawują nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi, stosownie do ustaleń zawartych w załączniku nr 2, w tym m.in.          odpowiadają za:

a) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej 
w nadzorowanych  jednostkach  organizacyjnych, w tym m.in. poprzez:

  • nadzór nad wprowadzeniem przez kierowników nadzorowanych jednostek organizacyjnych systemu kontroli  zarządczej w tych jednostkach,
  • przeprowadzanie kontroli funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych, zgodnie z planem kontroli,