Kompetencje i zadania
Szczegóły informacji
Kompetencje i zadania
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-07 16:35:58 przez Zasilenie Danymi
Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd
Urząd jest aparatem pomocniczym Zarządu i wykonuje zadania, które wynikają ze sprawowania przez Zarząd funkcji organu wykonawczego województwa.
Urząd realizuje zadania wynikające z pełnienia przez Marszałka funkcji:
Urząd realizuje zadania wynikające z pełnienia przez Marszałka funkcji:
- przewodniczącego i organizatora pracy Zarządu,
- reprezentanta województwa na zewnątrz,
- kierownika Urzędu, zwierzchnika służbowego pracowników Urzędu i kierowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych,
- organu w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału zadań
i kompetencji oraz indywidualnej odpowiedzialności za ich wykonanie.
PODZIAŁ ZADAŃ I KOMPETENCJI W URZĘDZIE MARSZAŁKOWSKIM WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO W ZIELONEJ GÓRZE:
i kompetencji oraz indywidualnej odpowiedzialności za ich wykonanie.
PODZIAŁ ZADAŃ I KOMPETENCJI W URZĘDZIE MARSZAŁKOWSKIM WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO W ZIELONEJ GÓRZE:
MARSZAŁEK kieruje pracą Urzędu przy pomocy wicemarszałków, członków Zarządu, Skarbnika, Sekretarza, dyrektorów departamentów, którzy wykonują swoje obowiązki i ponoszą odpowiedzialność, stosownie do ustaleń Regulaminu. Do kompetencji Marszałka należy:
- reprezentowanie województwa na zewnątrz, a w szczególności podejmowanie przedstawicieli Rządu;
- prowadzenie polityki zagranicznej Województwa;
- przedstawianie Wojewodzie Lubuskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej, uchwał Sejmiku i Zarządu podlegających nadzorowi;
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd;
- wydawanie zarządzeń, udzielanie upoważnień i pełnomocnictw, w zakresie swoich kompetencji;
- udzielanie odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Skarbnika, dyrektorów departamentów oraz kierowników jednostek organizacyjnych po rozpatrzeniu skargi przez Zarząd,
- kierowanie realizacją zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa;
- podejmowanie decyzji w sprawach z zakresu obrony cywilnej, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu;
- ustalenie regulaminu pracy Urzędu oraz innych regulaminów i instrukcji regulujących sprawy pracownicze i funkcjonowanie Urzędu;
- określanie polityki kadrowej i płacowej oraz wykonywanie obowiązków pracodawcy w Urzędzie;
- ustalanie polityki w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu oraz wyrażanie zgody na uczestnictwo w kursach i konferencjach krajowych i zagranicznych;
- uruchamianie wewnętrznych czynności nadzorczych i kontrolnych w Urzędzie;
- zapraszanie do udziału w posiedzeniach Zarządu osób, których udział w posiedzeniach uzna za wskazany;
- udzielanie odpowiedzi na zapytania radnych;
- możliwość zastrzeżenia swojego podpisu na dokumentach i materiałach, do podpisania których upoważnił inne osoby.
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA – Elżbieta Polak kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji, sprawując:
1) bezpośredni nadzór nad pracą:
1) bezpośredni nadzór nad pracą:
- Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego,
- Departamentu Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej,
- Gabinetu Zarządu,
- Biura Audytu Wewnętrznego,
2) za pośrednictwem Sekretarza Województwa – nadzór nad pracą:
- Departamentu Organizacyjno-Prawnego,
- Departamentu Administracyjno-Gospodarczego,
- Biura Sejmiku,
- Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego, z zastrzeżeniem § 7 ust. 9,
3) za pośrednictwem Skarbnika – nadzór nad pracą Departamentu Finansów.
WICEMARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA – Jacek Hoffmann kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:
WICEMARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA – Jacek Hoffmann kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:
- Departamentowi Infrastruktury i Komunikacji,
- Departamentowi Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego,
- jednostkom organizacyjnym
oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych.
WICEMARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA – Maciej Szykuła kieruje obszarem spraw, powierzonych do realizacji:
- Departamentowi Infrastruktury Społecznej,
- Departamentowi Europejskiego Funduszu Społecznego,
- jednostkom organizacyjnym
oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych.
CZŁONEK ZARZĄDU – Stanisław Tomczyszyn kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:
- Departamentowi Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju Wsi,
- Departamentowi Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich,
- jednostkom organizacyjnym
oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tych departamentów i jednostek organizacyjnych.
CZŁONEK ZARZĄDU – Romuald Kreń kieruje obszarem spraw powierzonych do realizacji:
- Departamentowi Ochrony Zdrowia,
- jednostkom organizacyjnym
oraz w tym zakresie nadzoruje pracę tego departamentu i jednostek organizacyjnych.
Marszałek, Wicemarszałkowie lub Członkowie Zarządu odpowiadają za powierzony obszar spraw i w tym zakresie:
Marszałek, Wicemarszałkowie lub Członkowie Zarządu odpowiadają za powierzony obszar spraw i w tym zakresie:
- składają oświadczenia woli w imieniu Województwa, na zasadach ustalonych w Statucie Województwa lub stosownie do upoważnień udzielonych przez Zarząd odrębną uchwałą;
- na podstawie imiennych upoważnień Marszałka, podpisują decyzje administracyjne
- w sprawach indywidualnych, stosownie do postanowień przepisów szczególnych;
- w ramach spraw nadzorowanych podpisują:
- informacje i pisma kierowane do organów i jednostek administracji publicznej (rządowej i samorządowej), NIK, organów kontroli zewnętrznej i prokuratury, radnych, posłów i senatorów RP oraz innych podmiotów i instytucji, w tym odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych województwa oraz inne materiały przedstawiane na posiedzeniach Sejmiku,
- imienne upoważnienia do przeprowadzenia zleconych kontroli w jednostkach organizacyjnych, protokoły/sprawozdania pokontrolne i zalecenia pokontrolne kierowane do jednostek organizacyjnych.
W razie braku możliwości pełnienia przez Marszałka obowiązków lub nieobecności w pracy, zastępstwo pełni jeden z Wicemarszałków lub Członek Zarządu wskazany przez Marszałka.
SKARBNIK - Główny Księgowy Budżetu Województwa:
- koordynuje i wykonuje zadania w zakresie przygotowania projektów uchwały budżetowej i jej zmian, a także projektu wieloletniej Prognozy Finansowej i jej zmian;
- prowadzi bieżącą analizę gospodarki finansowej województwa i informuje Zarząd o realizacji budżetu;
- nadzoruje wykonanie zadań określonych w ustawie o rachunkowości;
- nadzoruje i kontroluje gospodarkę finansową departamentów i jednostek organizacyjnych oraz współdziała w tym zakresie z Komisją Rewizyjną Sejmiku;
- opiniuje dokumenty, które wywołują skutki finansowe, a w przypadkach określonych prawem składa kontrasygnatę;
- współpracuje z Regionalną Izbą Obrachunkową i Urzędem Skarbowym;
- kieruje pracą Departamentu Finansów;
- uczestniczy w pracach oraz obradach Zarządu i Sejmiku z głosem doradczym.
SEKRETARZ - w granicach upoważnienia udzielonego przez Marszałka - zapewnia właściwą organizację pracy Urzędu oraz realizuje politykę zarządzania zasobami ludzkimi.
Do zadań i kompetencji Sekretarza należy w szczególności:
Do zadań i kompetencji Sekretarza należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych oraz obiegiem informacji w Urzędzie;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa powszechnego i uregulowań wewnętrznych przy załatwianiu spraw w trybie postępowania administracyjnego i skargowego oraz koordynowanie wykonywania przez departamenty uchwał Sejmiku i Zarządu i zarządzeń Marszałka;
- koordynowanie działalności kontrolnej urzędu, w tym kontroli wewnętrznej w Urzędzie;
- nadzorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych wynikających z kontroli przeprowadzonej w Urzędzie przez jednostki kontroli zewnętrznej oraz rekomendacji wynikających ze sprawozdań przedkładanych przez Audytora Wewnętrznego, w zakresie ryzyk i słabości funkcjonowania kontroli zarządczej;
- organizowanie zasad właściwego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli;
- nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Urzędzie;
- rozpatrywanie skarg dotyczących pracowników Urzędu;
- zapewnienie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu;
- nadzór nad zapewnieniem terminowego i prawidłowego przygotowania przez departamenty i inne jednostki organizacyjne materiałów na posiedzenia Zarządu i sesje Sejmiku;
- działania wynikające z upoważnień udzielonych przez Marszałka i Zarząd w zakresie funkcjonowania Urzędu;
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy departamentami Urzędu;
- wdrażanie nowych zasad i technik zarządzania, w tym działania w zakresie Systemu Zarządzania Jakością;
- prowadzenie innych zadań z zakresu kierowania Urzędem powierzonych przez Marszałka;
- sprawowanie nadzoru nad organizacją systemu kontroli zarządczej w Urzędzie oraz jednostkach organizacyjnych, w tym nadzoru na skutecznością działania tego systemu i prawidłowością wykorzystania sygnałów pochodzących z prowadzonych działań kontrolnych.
Sekretarz kieruje Departamentem Organizacyjno-Prawnym, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania, nadzoruje pracę:
- Departamentu Administracyjno-Gospodarczego;
- Biura Sejmiku;
- Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego;
oraz jest zwierzchnikiem służbowym dyrektorów departamentów wymienionych w pkt. 1-2.
W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia przez Sekretarza obowiązków służbowych, w zakres praw i obowiązków Sekretarza wstępuje Zastępca Dyrektora Departamentu Organizacyjno-Prawnego, w zakresie określonym w Regulaminie i zarządzeniach Marszałka oraz w ramach upoważnienia udzielonego przez Marszałka.
W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia przez Sekretarza obowiązków służbowych, w zakres praw i obowiązków Sekretarza wstępuje Zastępca Dyrektora Departamentu Organizacyjno-Prawnego, w zakresie określonym w Regulaminie i zarządzeniach Marszałka oraz w ramach upoważnienia udzielonego przez Marszałka.
GEODETA WOJEWÓDZTWA wykonuje zadania powierzone Marszałkowi przepisami szczególnymi w zakresie geodezji i kartografii, kieruje Departamentem Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego oraz sprawuje nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi stosownie do ustaleń zawartych w załączniku Nr 2. Odpowiedzialny jest za właściwą realizację zadań określonych dla Marszałka ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne, z zakresu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. W zakresie mienia Województwa, wykonuje uchwały Sejmiku lub Zarządu w ramach posiadanych upoważnień, a w szczególności:
1) zawiera umowy dotyczące nabywania i zbywania tego mienia;
2) ustanawia ograniczone prawa rzeczowe na nieruchomościach;
3) prowadzi sprawy w zakresie postępowania wieczysto-księgowego.
1) zawiera umowy dotyczące nabywania i zbywania tego mienia;
2) ustanawia ograniczone prawa rzeczowe na nieruchomościach;
3) prowadzi sprawy w zakresie postępowania wieczysto-księgowego.
GEOLOG WOJEWÓDZKI wykonuje zadania powierzone - przepisami szczególnymi - Marszałkowi, jako organowi administracji geologicznej. Działa w Departamencie Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju Wsi oraz jako Kierownik Wydziału Geologii jest odpowiedzialny za właściwą realizację zadań określonych dla samorządu województwa ustawą Prawo geologiczne i górnicze jako zadania z zakresu administracji rządowej.
DYREKTOR BIURA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO – AUDYTOR WEWNĘTRZNY kieruje pracą BIURA, koordynuje i wykonuje zadania audytu wewnętrznego, stanowiące niezależną i obiektywną działalność, której celem jest wspieranie Marszałka w realizowaniu celów i zadań poprzez:
- dokonywanie systematycznej oceny kontroli zarządczej, w szczególności, co do jej adekwatności, skuteczności i efektywności,
- realizację czynności doradczych.
PEŁNOMOCNIK DS. OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz kieruje pracą Biura Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa Publicznego. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie zapewnienia przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych podlega bezpośrednio Marszałkowi.
DYREKTORZY DEPARTAMENTÓW:
- obowiązki i odpowiedzialność dyrektorów departamentów w zakresie zadań merytorycznych:
- przy załatwianiu spraw odpowiadają za przestrzeganie zasad: praworządności, terminowości i rzetelności. W sprawach skomplikowanych pod względem prawnym, dyrektorzy mogą wystąpić o opinię prawną. Zapytanie wraz z aktami sprawy należy kierować drogą służbową za pośrednictwem Departamentu Organizacyjno-Prawnego,
- inicjują podjęcie uchwał i wydawanie oraz aktualizację niezbędnych aktów Sejmiku, Zarządu i Marszałka, w sprawach należących do departamentu,
- uczestniczą w posiedzeniach Sejmiku oraz przygotowują projekty odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych,
- podpisują pod względem merytorycznym przekazywane do realizacji dyspozycje finansowe, w ramach części budżetu województwa przypisanej departamentowi,
- na zasadach określonych w § 33 wnioskują o udzielenie upoważnienia do załatwiania spraw należących do kompetencji Marszałka lub Zarządu, pracownikom Urzędu (w tym kadrze kierowniczej), kierownikom lub – w przypadkach określonych przepisami prawa -pracownikom nadzorowanych jednostek organizacyjnych określonych w załączniku Nr 2,
- przy załatwianiu spraw przez Departament i nadzorowane jednostki organizacyjne dbają
- o przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych a w razie jej naruszenia podejmują działania określone prawem;
-
dyrektor jako organizator pracy w departamencie: ustala zarządzeniem wewnętrznym organizację pracy departamentu, z zastrzeżeniem pkt. 8, a w szczególności:
- podział czynności pomiędzy kadrę kierowniczą departamentu, w tym zakres uprawnień i kompetencji zastępców dyrektora,
- wykaz imienny osób i stanowisk w poszczególnych komórkach organizacyjnych departamentu, ze wskazaniem charakteru stanowiska (stanowisko do spraw…),
- zadania komórek organizacyjnych,
- zadania i obowiązki wspólne: kierowników wydziałów i pracowników,
- obieg i punkty zatrzymania korespondencji i dokumentacji,
b) nie później niż 30 dni od zatrudnienia nowego pracownika (w tym zatrudnionego na stanowisku kierowniczym) ustala opis stanowiska pracy, zawierający:
- wymogi kwalifikacyjne na stanowisku,
- zasady współzależności służbowej,
- zasady zwierzchnictwa stanowisk,
- zasady zastępstw na stanowiskach,
- zakres obowiązków na stanowisku pracy,
- zakres zadań powierzonych do realizacji na stanowisku,
- zakres uprawnień na stanowisku,
- zakres odpowiedzialności pracownika,
c) na zasadach określonych w § 33 wnioskuje o upoważnienie imienne zastępcy dyrektora lub pracownika do podpisywania niektórych spraw. Wniosek powinien zawierać: imię i nazwisko, stanowisko oraz określenie spraw i wyliczenie decyzji administracyjnych, których wniosek dotyczy,
d) odpowiada za wyniki pracy departamentu, sprawne i prawidłowe jego funkcjonowanie, rzetelne wypełnianie przez podległych pracowników obowiązków służbowych, przestrzeganie przez nich ustalonego porządku i dyscypliny pracy;
- dyrektorzy departamentów wydają decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych oraz podpisują korespondencję, w ramach imiennych upoważnień, udzielonych odpowiednio przez Marszałka lub Zarząd,
- dyrektorzy departamentów sprawują nadzór merytoryczny nad jednostkami organizacyjnymi, stosownie do ustaleń zawartych w załączniku nr 2, w tym m.in. odpowiadają za:
a) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych, w tym m.in. poprzez:
- nadzór nad wprowadzeniem przez kierowników nadzorowanych jednostek organizacyjnych systemu kontroli zarządczej w tych jednostkach,
- przeprowadzanie kontroli funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych, zgodnie z planem kontroli,
b) objęcie w każdym roku nadzorowanych jednostek organizacyjnych kontrolą finansową w zakresie realizacji, określonych uchwałą budżetową, dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetu Województwa;
- dyrektor departamentu w przypadku zmiany aktów prawnych dotyczących działalności merytorycznej departamentu, zaleceń organów kontroli zewnętrznej w zakresie objętym Regulaminem lub innego uzasadnionego powodu, zobowiązany jest wystąpić z wnioskiem do Departamentu Organizacyjno-Prawnego o dokonanie zmiany Regulaminu, w terminie do 30 dni od ukazania aktu. Wniosek o zmianę Regulaminu wymaga pisemnego uzgodnienia z właściwym Członkiem Zarządu nadzorującym departament;
- 6) dyrektor departamentu zobowiązany jest - w terminie 14 dni - dokonać zmiany zarządzenia wewnętrznego ustalającego organizację oraz podział zadań i kompetencji w departamencie, jeśli zmiana Regulaminu dotyczyła działalności merytorycznej departamentu, z zastrzeżeniem pkt. 8;
- dyrektor departamentu zobowiązany jest niezwłocznie przekazywać do Departamentu Organizacyjno-Prawnego wszelkie ustalone zarządzenia wewnętrzne dyrektora departamentu dotyczące funkcjonowania departamentu, organizacji oraz podziału zadań i kompetencji – w oryginale, drugi egzemplarz oryginału zarządzenia pozostaje w aktach departamentu;
- ustalone przez dyrektora departamentu zarządzenie wewnętrzne, o którym mowa w pkt 2 lit a - przed podaniem do wiadomości pracowników departamentu - wymaga pisemnego zatwierdzenia przez właściwego merytorycznie Członka Zarządu, stosownie do podziału zadań i kompetencji określonego w załączniku Nr 4., a w przypadku departamentów, które nadzoruje Marszałek za pośrednictwem Sekretarza – pisemnego zatwierdzenia przez Sekretarza.